Yolo, Jolo, Golo

8 mei 2013 - Queenstown, Nieuw-Zeeland

Pff ik weet even niet waar ik moet beginnen! Ik zie, ervaar en geniet zoveel dat ik het niet allemaal kan opschrijven! Maar natuurlijk vertel ik ALLES als ik thuis ben. Wel onder het genot van glaasje/flesje halfzoet! Dat bier is nog steeds niet mn favoriet!

De stad van de rotte eieren, Rotorua! Ja je ruikt het echt en op sommige plaatsen ook niet een klein beetje. Heel apart om het meer te zien koken en de blubber te zien ploffen!

Na het zien van vele maori dansen, ( zie filmpje, ik bekeek dit met een 'biertje' op ) kwam ik aan in Taupo! De adrenaline stad van het Noordereiland. Ik heb hier geen spannende dingen gedaan omdat ik dat toch echt in het beroemde Queenstown wil doen! We hebben lekker genoten van de zon op het strand. De avond in Taupo had een thema namelijk Geek or Sporty! Dus nee, ik ga niet voor de lol uit in mijn Adidas broekje en met mijn bril op!

Rotorua en Taupo; "De vulkanische hoogvlakte midden op het Noordereiland is Nieuw Zeelandse hete kern van woeste natuurkrachten" even overgenomen uit mijn geleende gids van Tante Greet zodat jullie een idee hebben van de plaatsen. Rotorua is eigenlijk een groot kuuroord geworden met veel overblijfselen van de Maori's!

Wellington! De hoofdstad van nz! Erg leuke, mooie en kleinschalige stad. De stad waar ik mijn 'Kingsday' kon vieren! Heel toevallig was Leo er die avond ook, de jongen die ik in Auckland heb ontmoet! Dus vol goede moed, oranje gekleed, opzoek naar de party! Jaja, na een uur zoeken toch echt aangekomen op het meest formeelste feestje waar ik mn qday gevierd heb, maar onwijs gezellig! In de polonaise op ' even aan mijn moeder vragen ' geëindigd en richting de flat van wat nl/nz studenten gegaan om te nog 1 keer te proosten op King Willem! De volgende ochtend om 6 uur richting de ferry om naar het Zuidereiland te gaan! Ik kon ( weer eens ) niet wachten om verder te gaan!

En ja, het is echt zo, the South is nog mooier dan the North! Zelfs na al het moois wat ik al gezien heb! Begonnen met een nachtje in hamner springs, een gezellig plaatsje waar niks te doen is. Het uitzicht op de grote bergen was fantastisch! De volgende dag doorgegaan naar de Fox en Franz Jozef Glacier!! Een rit van de hele dag met een tussenstop in het indrukwekkende Christchurch, de stad die 2 jaar terug helemaal verwoest is door een aardbeving. Een stad met onwijs creatieve mensen die op welke manier dan ook de stad weer tot leven proberen te krijgen. Bij aankomst in het hostel gelijk mijn bed in om fit te zijn voor mijn eerste helicopter vlucht en wel naar de fox glacier top!! Hoe geweldig is dat zeg. Ik heb nog nooit op zo'n vredige, rustige en witte plek gestaan.

Eenmaal weer beneden besloot ik te lopen naar de Franz Josef Glacier. (werd tijd om weer even wat aan mn conditie te doen) sporten mis ik trouwens echt! Goed, mijn rit, lopend naar de Franz Josef Glacier op mijn moderne bergschoenen! En ik wil niemand horen zeggen " ik zei het toch " na dit stukje!! Het was ongeveer 7 km denk ik, niet zoveel zou je denken. Het begon ook goed, muziekje op en het zonnetje erbij. Al snel voelde ik mijn blaren opkomen, natuurlijk mn pleisters vergeten! Na nog wat km doorgelopen te hebben besloot ik mn schoenen uit te doen! Een verbetering!!! Totdat het grindpad begon.. Met gaten in mn sokken, blaren onder en achter mn voeten besloot ik denk na 5 km terug te gaan, LIFTEND! Het ging maar om 5 km maar ik vond t toch echt wel spannend! Natuurlijk stopte het eerste busje al voor mij!;) dus ik de camper in, op blote voeten en badend in het zweet achterin geplofd! Een stel dat elkaar 4 dagen geleden had ontmoet, namen me mee! Top! Ik was heel blij weer bij het hostel te zijn! ( ik werd wel wat uitgelachen door mn medereizigers). Je moet je wel voorstellen dat 5 km niet rechtstreeks van Den Oever naar Hippo is maar door bergweggetjes, bospaden en heuvels. Ik ben dus niet aangekomen bij de Franz Josef Glacier, maar heb toch een onwijs mooi ( overal waar je hier loopt is het mooi) , kort tochtje gehad!

QUEENSTOWN! Mijn eerste ochtend hier begon gelijk met een ritje in de Shotover Jet! Een boot die met 100 km door de rivier vliegt, met 50 km 360 graden draait en vlak langs de rotsen schuurt. Weer eens wat anders dan met " Boot Brenda " op het IJsselmeer te dobberen. Het stroomde van de regen, dus ik heb mn ogen maar in een klein spleetje kunnen houden, maar het was fantastisch. Helaas geen fotootjes ervan ( als backpacker ' op wielen ' kun je niet aan alle commerciële dingen meedoen). Maar Google t, dan vind je vast iets. Paragliding, wat een moment van vrijheid! Eenmaal gereed op 1200 meter hoogte moet je rennend van de berg af (met de pilot achter je hangend). Heel raar om de diepte in te rennen, maar wat een geweldig gevoel als je eenmaal zweeft!! Toen was het tijd voor mijn bungeejump; kort maar krachtig ; YOLO! Ik heb er geen woorden voor. DOODENG MAAR WAT EEN KICK!!

Ik blijf nog een paar dagen in Queenstown denk en reis dan rustig aan naar Christchurch om mijn vlucht naar Sydney te pakken!!

Ik wil nog even mijn lieve moeder in het zonnetje zetten, die vrijdag voor de 6de keer onder het mes moet. Kaartjes zijn natuurlijk altijd welkom op de Zwinstraat 7! ( Sorry mam, ik weet hoe geweldig je het vind om in de schijnwerpers te staan)

Ohja, dit wilde ik aldoor nog vragen aan degene die ook in nieuw zeeland zijn geweest. Klopt het dat de sloten op deuren de verkeerde kant op draaien?

Oke ik moet toch vaker updaten denk, dit verhaal is echt te lang! Mijn excusses. ;)

Mijn titel leg ik later wel eens uit.

ADIOS!

1. Brenda:
    8 mei 2013
    Films kan ik helaas niet uploaden
  2. Erik de Haan:
    8 mei 2013
    Die sloten draaien die kant op omdat je aan de andere kant van de wereld zit, de bananen zijn hier ook krom maar dan andersom.. Straks in Australië moet je achteruit kijken om vooruit te lopen..
  3. Brenda:
    8 mei 2013
    Niet zo he Erik de Haan! Was gewoon een puntje wat niet klopte in mijn systeem! ;)
  4. Janny:
    Weer een leuk verhaal! Wat een ervaring! Geniet!! Grt.Jan en Janny
  5. Annewil:
    8 mei 2013
    Vriendin! Wat weer een heeerlijk verhaal om te lezen! En wat een belevenissen!! Super gaaf dat bungeejumpen wat zal het spannend zijn geweest maar je hebt het toch maar ff gedaan!!! Ik spreek je zondag!!! X
  6. Myrthe:
    8 mei 2013
    Brennnie! Wat heb je weer een hoop beleefd meid. Het klinkt regels voor regel allemaal super tof, en RESPECT dat je het aangedurfd heb om te bungeejumpen. Wat kom jij straks met een bult ervaringen rijker naar ons kleine dorpje terug. Geniet Vriendin. XXXX
  7. Berna:
    8 mei 2013
    Weer een mooi verhaal Bren! Bungeejumpen is eng maar zo de diepte inrennen vindt ik bijna nog enger!
    We missen jou ook op het sportveld hoor! Maar alles op z'n tijd, nu nog maar even doorgenieten! X
  8. Anna:
    8 mei 2013
    Weer een tof verhaal vriendin! En die foto's!!! Wauw.
    Echt gaaf van het bootje, bungeejumpen en paragliden, wat een kick zal dat geweest zijn.
    Ik blijf me toch de hele tijd afvragen wat je met golo bedoelt.. Kreeg je bij het bungeejumpen een zelfde gevoel als in de Gool ;-)?? HAHA. De gool was er vast niets bij..
    Super om te lezen dat je zo aan het genieten bent. Je bent je rugzakje mooi aan het vullen met ervaringen, top!
    Oja even off the record, ik zal er persoonlijk voor zorgen dat je je volgend jaar weer herinnert hoe je een (zachtjes uitgedrukt) informele koningsdag viert!
    Ga zo door!!! Dikke kus
  9. Ilene:
    8 mei 2013
    Gaaf bren al die dingen die je aan het doen bent! Je doet het toch maar mooi wel ff! Leuk verhaal ook weer om te lezen en mooie foto's!! Op naar de volgende mooie plekjes, genietse! xxx
  10. Marleen:
    8 mei 2013
    Vriendin!!! Wat een weer een leuk verhaal om te lezen! Ik doe het je niet na haha, lijkt me doooood eng! Maar zeker een toffe ervaring! En leuke foto's! Leuk je weer ff gesproken te hebben over de Skype vanmorgen!:):)
    Geniet er lekker van!

Xxxx
  11. Greet:
    8 mei 2013
    Herinneringen en heimwee naar dat mooie land komen boven bij het lezen van je verhalen. Alleen niet gebunjeejumpt (durfde ik niet) wel parachutegesprongen (durfde ik wel). Al die mensen die je ontmoet uit al die landen...... zouden die het leuk vinden als je ouders en oom en tante een keer op bezoek kwamen?????? Ha Ha....
    Pas goed op jezelf XXX
  12. Oma Mary:
    8 mei 2013
    lieve Brenda. Fijn om weer iets van je te horen en te zien. De beelden spreken voor zich. Die bril geeft echt een bijzonder effect aan je verhaal. Je schrijft je belevenissen zo duidelijk op, dat ik het gevoel krijg het zelf te beleven. Pas goed op jezelf en ik kijk uit naar je volgende reisverhaal.
    Knuffel van Oma Mary en John.
  13. Brenda:
    8 mei 2013
    Ik denk dat ze dat geen probleem vinden Tante Greet! Wel onder de voorwaarde dat ik mee moet! Leuk weer alle reacties!! Xx
  14. Lotte:
    9 mei 2013
    wauw wat gaaf weer bren. weer super verhaal van al je belevenissen. meis geniet ervan.
    xxxxx
  15. Oma Alie:
    9 mei 2013
    Lieve Brenda Ja wat weer een verhaal he Fijn om dat weer te lezen.Ga je niet meer van die gevaarlijkedingen doen /Dikke kus van Oma Alie
  16. Suus:
    20 mei 2013
    Hee Brennie
    Een beetje late reactie maar ik zit in de nachtdienst dus had alle tijd om al je verhalen even rustig te lezen. Jeetje man wat een avontuur! Wat heb je al een hoop beleeft, dingen die je nooit meer zal vergeten. En wat vreselijk engggg dat bungeejumpen, pff ik doe het je niet na. Leuke verhalen en mooie foto's hoor!
    Meid geniet er nog maar even lekker van, liefs suus